Borgerlighedens teater

Borgerlighedens teater

1800-tallet blev borgerlighedens århundrede. I dette århundrede blomstrede den første rigtige industrialisering, og rige borgerlige dynastier opstod. Vi har alle hørt historierne om hovedrige familier som Krupp i Tyskland, der blev rige på stål og våben, og herhjemme havde vi iværksætter som H. N. Andersen, der med ØK fik skabt en verdensomspændende virksomhed, og senere kom mange andre til.

Udviklingen fra, at magten lå hos adel og andre, der var født med privilegier, og gled over på borgerlighedens repræsentanter, førte også til, at der opstod et nyt teater, som afspejlede den borgerlige verden.

Ibsens verden

I Norden har vi især set skuespil af den norske forfatter Henrik Ibsen opført – og de opføres stadigvæk. Men også den svenske forfatter Strindberg har leveret store skuespil, som stadig opføres overalt i verden.

Henrik Ibsen er nok den mest populære blandt folk, og det skyldes formentlig, at hans dramaer umiddelbart er mere tilgængelige og evigt aktuelle. Næsten alle danskere kender skuespillet om Nora, som i dramaet Et Dukkehjem lever en trist tilværelse med sin dominerende mand. Et rollemønster, som slet ikke var specielt for tiden, men stykket er blevet berømt, fordi Nora fik nok og tog konsekvensen og forlod sit hjem – og vi spørger stadig os selv: Hvor gik Nora hen, da hun gik ud?

dante